Psycho-educatie

Heeft uw kind een stoornis zoals ADHD of ASS (PDD NOS, autisme of Asperger) en vindt u het moeilijk om dit aan uw kind te vertellen en/of uit te leggen wat deze stoornis voor hem of haar inhoudt? Of vindt uw kind het moeilijk om de diagnose te accepteren of om om te gaan met de kenmerken passend bij de diagnose? Dan zou psycho-educatie iets voor uw kind kunnen zijn.

Kinderen rond de leeftijd van acht jaar ontwikkelen de mogelijkheid te reflecteren op hun eigen gedrag en dat van anderen. Ze kunnen vragen hebben over het anders zijn.

Bij psycho-educatie wordt uitleg gegeven over de oorzaak, kenmerken en het verloop van een stoornis. Psycho-educatie richt zich op het vergroten van de vaardigheden van het kind die nodig zijn om te leren omgaan met de stoornis en het leert hierbij de goede kanten van zichzelf kennen. Hierdoor kan het kind een realistischer en positief zelfbeeld ontwikkelen.

Bij psycho-educatie wordt er gebruik gemaakt van een min of meer vaststaande volgorde van behandelde thema’s. Zo wordt er begonnen met ’mijn buitenkant’ (hoe ziet mijn lijf er uit, wat voor kleding en kapsel vind ik leuk? e.d.) Daarna wordt er gekeken naar ’mijn binnenkant’ (kwaliteiten, eigenschappen, e.d.). Van daaruit worden overeenkomsten en verschillen met anderen besproken en gaan we het hebben over ’anders zijn’.

Met het ’anders zijn’ zal ook de gediagnosticeerde stoornis ter sprake komen en de invloed hiervan op het omgaan met anderen en met emoties, maar ook op het functioneren op school, thuis en in de vrije tijd.

Een traject van psycho-educatie bestaat meestal uit 10 sessies.